Dabaszinātnes pilsētā |
Projektā izstrādātas uz dabaszinātnisko izziņu balstītas mācību nodarbības, kas pēta reālus pilsētvides izaicinājumus. Veicot šos pētījumus, skolēni piedāvās zinātniski pamatotus risinājumus novērotajām vides problēmām, domājot par veselīgāku un videi draudzīgāku pilsētvidi nākotnē. Sagatavotas nodarbības par dažādām tēmām - nākotnes pilsētu, pamestajām vietām pilsētā, bezatkritumu pilsētu, oglekļa pozitīvu pilsētu, skaņām pilsētā, biomimētiskām pajumtēm. Visas nodarbības ietver gan mācīšanos ārpus skolas sienām pilsētvidē vai skolas teritorijā, gan darbu ar informācijas iegūšanu un izvērtēšanu, diskusiju un argumentācijas prasmju attīstīšanu, pašvadītas mācīšanās elementus. Nodarbības saistītas ar ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķiem. Nodarbības var realizēt gan stundās, gan ārpusklases nodarbībās vai projektu nedēļā, bet tās veidotas tā, lai sasniegtu jaunajā pamatizglītības standartā izvirzītos mērķus un izglītošanās principus – mācīšanās notiek integrējot vairākus mācību priekšmetus un izglītības jomas, tā saistīta ar skolēnu pieredzi un ikdienu, pētot reālas un aktuālas pilsētvides problēmas. Mācības rosina interesēties un iesaistīties sabiedrībā notiekošajos procesos, raudzīties nākotnē, izzinot un izvērtējot personiskajai un sabiedrības attīstībai un labklājībai nozīmīgu tēmu – pilsētas un vides mijiedarbību, ilgtspējīgu pilsētu. Nodarbībās piedāvātas daudzveidīgas mācību organizācijas formas, apvienojot gan darbu klasē, gan ārpus tās. Pilsēta tiek izmantota kā dzīva zinātnes laboratorija, kurā skolēni apgūst nepieciešamās kompetences un prasmes. Nodarbība balstās uz risinājumiem – skolēni pēta nevis problēmas, kas jau ir zināmas, bet gan iespējamos problēmas risinājumus, tādējādi iejūtoties īstu zinātnieku lomā. Nodarbības izmēģinātas projekta asociētajās skolās - Pumpuru vidusskolā, Rēzeknes valsts poļu ģimnāzijā, Kandavas reģionālajā vidusskolā. Aicinām arī pārējos skolotājus izmēģināt izveidotos materiālus! Nodarbības angļu valodā atrodamas šeit. Projektu atbalsta: Erasmus+ programma Ilgtspējīga pilsēta - ko tas nozīmē? Ievadnodarbība veido izpratni par to, kāda ir ilgtspējīga pilsēta, no kādiem elementiem tā sastāv, kā līdz tādai nokļūt. Šajā nodarbībā skolēni iepazīsies ar galvenajiem ilgtspējas jēdzieniem, diskutēs par nākotnes pilsētu, iepazīsies ar Pasaules dabas fonda risinājumiem ilgtspējīgām pilsētām. Nodarbības apraksts Bezatkritumu dzīvesveids ir kļuvis ļoti populārs un daudzas pilsētas visā pasaulē cenšas sasniegt nākotni bez atkritumiem. Bezatkritumu pilsētas koncepcija nozīmē, ka pilsēta ir plānota tā, lai neradītu negatīvu ietekmi uz vidi un šis aspekts ir integrēts ikvienā pieņemtajā lēmumā. Pilsētas, kas virzās uz bezatkritumu nākotni, vieno kopēja filozofija, kas balstās uz četrām galvenajām stratēģijām:
Cēsis kļuvušas par pirmo pilsētu Latvijā, kas pasludinājusi mērķi kļūt par bezatkritumu pilsētu. Kura pilsēta būs nākamā? Varbūt Jūsu? Nodarbības apraksts Pielikumi 01,02, 03, 04, 05, 06 Nodarbībā skolēni pēta izaicinājumu - kā izmantot pamestās vietas pilsētā? Katrā pilsētā ir vietas, kas agrāk tika izmantotas, bet tagad ir pamestas. Kad pilsētas izplešas, tās "aug uz ārpusi", bet centrā paliek neizmantotas vietas. Izmantojot šīs vietas, pilsēta kļūst kompaktāka un efektīvāka, iedzīvotājiem draudzīgāka, patērē mazāk dabas resursu. Nodarbības apraksts Pilsētas ir atbildīgas par aptuveni 70% pasaules CO2 izmešu. Tā kā pilsētu iedzīvotāju skaits pieaugs, tad klimata pārmaiņu ietekme uz tām tikai pieaugs. Pat ja mēs šodien pilnībā pārtrauktu CO2 izmešus, mums vienalga būtu jāsamazina CO2 daudzums atmosfērā.
Pilsētas mērķis būtu kļūt oglekļa neitrālai vai oglekļa pozitīvai. Oglekļa pozitīva pilsēta pārveido oglekļa piesārņojošo formu (pārmērīgu CO2 daudzumu atmosfērā) nekaitīgā un izmantojamā formā. Nodarbības apraksts Pielikumi 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11 Šajā nodarbībā skolēni pēta, kā samazināt pilsētas dzīves trauksmainību. Nodarbības apraksts Kā attīstīt taisnīgas un iekļaujošas pilsētas? Nodarbības apraksts Pielikums 01 Zemes dzīvo organismu daudzveidība tiek apzīmēta ar terminu «bioloģiskā daudzveidība». Visas atšķirīgās planētas ekosistēmas, kā tuksneši, lietusmeži un koraļu rifi, un arī pilsētvidē atrodamās, ir daļa no bioloģiski daudzveidīgās Zemes. Bioloģiskā daudzveidība stiprina ekosistēmas produktivitāti, kur katrai sugai, lai arī cik mazai, ir svarīga loma. Lai arī mēs dominējam uz šīs planētas, mums tik un tā ir jāsaglabā savvaļas dzīvības daudzveidība. Šobrīd ir daudz iemeslu uztraukumam par bioloģiskās daudzveidības samazināšanos.Tas atbalsojas arī Pasaules dabas fonda Dzīvās planētas ziņojumā: „Zeme zaudē bioloģisko daudzveidību ar tempu, kāds pieredzēts tikai masu izmiršanas gadījumos". PDF ziņo, ka šīs pārmaiņas virza nemitīgi pieaugošā pārtikas ražošana un pieprasījums pēc enerģijas, zemes platībām un ūdens. Agrāk pilsētas iedzīvotāji paši izaudzēja lielu daļu viņiem nepieciešamās pārtikas, bet tagad lielākā daļa pārtikas tiek audzēta ārpus pilsētas, palielinot ietekmi uz vidi un samazinot zaļās platības. Nodarbības apraksts Šajā nodarbībā skolēni pēta ultravioletā (UV) starojuma īpašības un kā šīs zināšanas varētu izmantot, lai radītu cilvēkiem drošāku vidi. Nodarbības apraksts Šobrīd automašīnas aptuveni 95% laika pavada stāvot un lietotas tiek tikai 5% laika. Lielas pilsētas platības tiek izmantotas kā automobiļu glabātavas - stāvlaukumi, garāžas, vai stāvvietas ielu malās (tai pat laikā daudzām pilsētām pietrūkst platību dzīvojamo māju būvniecībai un netiek līdzi mājokļu pieprasījumam). Lielas platības praktiski tiek izniekotas. Nodarbības apraksts Pielikumi 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07 Publiskās tualetes apmierina dabiskas vajadzības, kā arī simbolizē nepieciešamību un nodrošina iespējas rīkoties ilgtspējīgi, iekļaujoši un pat izpausties mākslinieciski. Nodarbības apraksts Faili lejuplādei |